baaigemstraat van hundelgemse naar baaigem kerk
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Geacht gemeentebestuur,
Ik begrijp de bedoeling achter het plan om kleine landelijke wegen enkel voor plaatselijk verkeer te maken en het doorgaand verkeer via ontsluitingswegen te laten verlopen.
Toch wil ik mijn grote bezorgdheid uiten over de situatie in de Baaigemstraat. Indien deze straat meer verkeer zal moeten verwerken, dan is de huidige staat van de weg absoluut onvoldoende. De Baaigemstraat verkeert vandaag in een erbarmelijke toestand, met een slechte weginfrastructuur die totaal niet aangepast is aan bijkomend verkeer. Zelfs vandaag zorgt zwaar verkeer al voor ernstige hinder: wanneer vrachtwagens of zwaar vervoer passeren, lig ik letterlijk te daveren in mijn bed door de trillingen.
Daarnaast ontbreekt een degelijk en veilig fietspad, terwijl er steeds meer fietsers gebruik maken van deze weg. Op het traject richting Hundelgem, komende van baaigemdorp, rijden fietsers bovendien vaak op de rijbaan in plaats van op het fietspad, wat leidt tot gevaarlijke situaties voor zowel fietsers als automobilisten. Met het oog op verkeersveiligheid zou dit dringend aangepakt moeten worden.
Indien beslist wordt om meer verkeer via de ontsluitingswegen te sturen, dan dringt een grondige vernieuwing van de Baaigemstraat zich op. Een moderne asfaltbaan, gecombineerd met een veilig en afgescheiden fietspad, lijkt hierbij absoluut noodzakelijk.
Ik hoop dan ook dat de gemeente eerst investeert in een veilige en kwalitatieve infrastructuur alvorens bijkomend verkeer door deze straat te sturen.
Met vriendelijke groeten
