Bedenkingen ontsluitingswegen/erftoegangsweken
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Ik snap het idee om het autoverkeer te bundelen op een aantal ontsluitingswegen en zo de andere straten autoluw te maken. Ik deel echter de bezorgdheid die ook anderen uiten dat dit deze ontsluitingswegen te druk zal maken en voor overlast zal zorgen voor wie de pech heeft aan één van deze wegen te wonen. Is er een voorafgaande studie gebeurd naar de hoeveelheid verkeer op de verschillende wegen (zowel de ontsluitingswegen als de erftoegangswegen) om de verwachte toename in verkeer te kunnen schatten? Zo ja, zou het mogelijk zijn deze info te delen?
Daarnaast is het natuurlijk jammer dat de ontsluitingswegen steeds door de kerngebieden lopen (ipv dat deze kerngebieden deel uitmaken van een kamer, het doorgaand verkeer er langs gaat en enkel wie in een centrum moet zijn er rijdt). De ligging van de wegen is moeilijk te veranderen, maar door al het verkeer naar deze wegen te leiden, zorg je voor nog meer verkeer in de dorpskernen, nog minder een ‘dorpgsgevoel’ en moet je als automobilist veel schakelen tussen zone 30, 50 en 70.
Als de Aalbroekstraat een ontsluitingsweg wordt, zou ik zorgen dat tegenliggers elkaar gemakkelijker kunnen kruisen.
Fijn dat de snelheden aangepast worden obv type weg en gebied. De regel dat een erfgoedweg binnen de bebouwde kom zone 30 wordt, wordt echter precies regelmatig niet toegepast (bv bebouwde kom Vurste, Baaigem, deel van Dikkelvenne)?
