Dorp Vurste
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Beste bestuur,
Wij wonen in de Gentweg te Vurste. Ruim een jaar geleden werden plannen voorgesteld voor de heraanleg van deze dorpsstraat, met onder meer bredere voetpaden, geïntegreerde wadi’s in het wegdek om de snelheid te temperen, een vernieuwde aansluiting met de Leenstraat en andere ingrepen die de leefbaarheid en verkeersveiligheid aanzienlijk zouden verbeteren.
Tot onze teleurstelling vernamen wij dat deze plannen definitief werden opgeborgen. Hierdoor blijven de bestaande problemen in de Gentweg onverminderd aanwezig. Deze straat wordt immers vaak gebruikt als doorgangsweg en hoewel er een snelheidsbeperking van 30 km/u geldt, rijden sommige voertuigen hier met snelheden van 60 à 70 km/u door de dorpskern. Het is dan ook noodzakelijk dat de geldende snelheid op een doeltreffende manier wordt afgedwongen.
Daarnaast willen wij opnieuw benadrukken dat er in de Gentweg geen fietspaden of fietssuggestiestroken aanwezig zijn. Ook de voetpaden aan beide zijden van de straat ontbreken gedeeltelijk of zijn zo smal dat zelfs één persoon zich er moeilijk veilig kan verplaatsen. Nochtans maakten deze elementen integraal deel uit van het eerdere heraanlegplan voor deze straat en buurt in het hart van Vurste.
Wij wensen daarom met aandrang te pleiten voor een veiliger en rustiger verkeerssituatie voor alle weggebruikers in het dorpscentrum. Het is belangrijk dat kinderen die zich naar de kunstacademie of richting Avalon begeven, evenals wandelaars op weg naar park Borgwal, zich veilig door het centrum kunnen verplaatsen. Het centrum van Vurste moet opnieuw een aangenaam en herkenbaar dorpskarakter uitstralen, en niet de indruk geven van een loutere doorgangsweg.
Wij betreuren dan ook dat de eerdere plannen werden opgeborgen, maar hopen dat alsnog aanzienlijke inspanningen zullen worden geleverd om zowel de verkeersveiligheid als het dorpsgevoel in het centrum van Vurste te versterken.
Groet,
Leen Merckx
