"lokale ontsluitingsweg" Vluchtenboerstraat
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Beste Bestuur, beste lezer,
Als bewoner van de Vluchtenboerstraat stel ik vast dat wij een “lokale ontsluitingsweg” zijn en dat ook zullen blijven in de toekomst. Ik kan er enkele jaren naast zitten, maar in feite kregen wij deze eer, ongevraagd en zonder overleg, ergens begin jaren 90 al toen wij plots vaststelden dat wij de doorgaande weg werden richting Baaigem, Zwalm en Merelbeke. Dat terwijl ieder van ons medio jaren 80 hier gebouwd heeft, in een gemeentelijke sociale verkaveling, met het idee in een rustige woonwijk te komen wonen. Ik begrijp dat het toegenomen verkeer en bevolking zijn tol eist, maar het probleem is dat onze straat er nog altijd bijligt zoals oorspronkelijk bedoeld (woonwijkstraat dus) terwijl er een veelvoud aan (zwaar) verkeer doorgeperst wordt, in twee richtingen, aan te hoge snelheid (niemand rijdt 50), zonder enige faciliteit voor overstekers, zonder enige faciliteit voor fietsers, met smalle en gebrekkig onderhouden voetpaden en bovendien met langs weerszijden reusachtige bomen in dit smalle beeld geperst, die niet zouden misstaan op een avenue van 100m breed. Resultaat : lawaai- en trillingsoverlast, zeer gevaarlijk voor voetgangers en fietsers, op de “spits”uren nauwelijks van uw oprit geraken, etcetera.
Minstens zou men mogen verwachten dat onze straat (waar een natuurlijke shift naar een jongere generatie aan de gang is met opnieuw veel kleine kinderen) een zone 30 wordt, met minstens dynamische verkeersborden op strategische plaatsen, met minstens enkele zebrapaden, met minstens fietssuggestiestroken. Nog niet ideaal maar zeker een relatieve verhoging van de veiligheid, en vermindering van de trillings- en lawaailast.
Een nog meer doorgedreven verandering zal vermoedelijk op enig verzet stuiten (iedereen wil meer veiligheid tenzij het zijn eigen gemak verstoort) maar ik durf ze toch naar voren brengen. Volledige herinrichting van de straat met verbeterd voetpad, breed tweerichtings fietspad, en éénrichtingsverkeer van Molenstraat naar Baaigemstraat. Vergelijkbare inrichting dus met de Baaigemstraat van aan het kruispunt Eeckhoutstraat/Kerselarestraat naar de Onderstraat toe. Verkeer dat van Baaigem komt kan gewoon rechtdoor (en doet dat nu al grotendeels) en eventueel kan het stukje van 100m lang in de Onderstraat, van einde Baaigemstraat naar de Molenstraat, opengesteld worden voor linksafslaand verkeer zodat op die manier de Molenstraat kan bereikt worden.
Nog idealer zou natuurlijk zijn dat wij ons twijfelachtige statuut van “lokale ontsluitingsweg” zouden verliezen (een feestdag zou dat zijn !) en als “uitgezonderd plaatselijk verkeer” straat zouden opgenomen worden in de zogenaamde “kamers” van het landelijke huis dat Gavere zegt te zijn.
