Lokale ontsluitingsweg - Vluchtenboerstraat
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Geachte Burgemeester en Schepenen,
Tijdens de interessante avond “Samen op weg”, waar inwoners open konden discussiëren over de mobiliteit in Gavere werd ons, als inwoner van de Vluchtenboerstraat al heel snel duidelijk dat onze straat, het gedeelte hoofdweg, een lokale ontsluitingsweg is en blijft met een zone 50.
Een lokale ontsluitingsweg met heel druk verkeer, met piek ’s morgens vroeg, vanaf 5 uur, op de middag en ’s avonds, met heel veel personenwagens, maar eveneens met een substantieel aandeel zwaar verkeer, w.o. vrachtwagens, bestelwagens (al/dan met aanhangwagen), landbouwvoertuigen, die veelal aan te hoge snelheid door de straat rijden, waardoor trillingen voelbaar en lawaai hoorbaar zijn tot binnen in de woning. Doordat de snelheid te hoog is, er geen fietspaden zijn, er te weinig oversteekplaatsen voor voetgangers zijn, er niet overal even brede voetpaden zijn, het een straat is waar een wijk op uitkomt, een warenhuis op aansluit, …, een straat met een scherpe bocht, rond punt, … , is dit een gevaarlijke situatie voor alle voetgangers, fietsers en voor bewoners die met hun wagen van hun op- en afrit willen wegrijden.
Voor de veiligheid van alle inwoners, niet enkel deze van de Vluchtenboerstraat, willen we vragen om te overwegen volgende ‘BUDGETVRIENDELIJKE’ aanpassingen door te voeren:
- ZONE 30 met dynamische verkeersborden
- Fietssuggestiezones
- Voldoende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers
- een “GRAAG TRAAG” verkeersbord ter hoogte van de Molenstraat en de Baaigemstraat, ter hoogte Kerselarenstraat
- het voetpad rechts beginnende vanaf de Molenstraat beter aanduiden als voetpad (initieel parkeerplaatsen voor wagens). Men moet zich voorstellen dat in geval van een geparkeerde wagen, de voetganger verplicht is zich op de straat te begeven. Bovendien is daar tegenover nog een bedrijf waar veel bestelwagens geparkeerd staan die het voetpad innemen.
In een later stadium zou zelfs overwogen kunnen worden om een volledige herinrichting van de straat door te voeren, evenals voor de Kerselarenstraat, door bijvoorbeeld éénrichtingsverkeer in te voeren, wegdek te veranderen naar fluisterbeton. Er zijn tal van mogelijkheden om het veiliger en aangenamer te maken voor alle bewoners.
Toen we hier kwamen wonen, zo’n 40 jaar geleden, woonden we in een rustige straat, één geheel met de wijk, waar onze kinderen op straat konden spelen. Door omstandigheden, buiten ieders wil om, is er veel gewijzigd. Vandaag wonen er veel 60+, sommige met beperkte mobiliteit. Men mag evenmin vergeten dat er reeds nieuwe gezinnen zijn komen wonen, met kinderen die weldra ook de weg zullen opgaan. Het leven is gewijzigd, er is meer verkeer, meer wagens, dat beseffen we, maar een gemeente leefbaar maken voor iedereen is een grote uitdaging en wij geloven dat het mogelijk kan zijn.
We zijn dan ook het gemeentebestuur dankbaar om zijn burgers te betrekken bij zo’n belangrijk onderwerp als ‘mobiliteit’, hebben begrip dat niet alles in één keer kan, en hopen dat iedere burger zich goed en veilig mag voelen in onze mooie gemeente.
