Mobiliteit
Van "Samen op weg"
Ga naar het project
Als eerste een dank u wel voor de duidelijke voorstelling.
Wij hebben wel volgende bedenkingen:
Overal in de kerngebieden een veralgemene zone 30 invoeren in een gemeente als Gavere is niet echt maatwerk. Laten we het simpel houden en in kerngebieden het houden op bebouwde kom (50 km/u) en uitzonderlijk, WEL-doordacht zone 30 invoeren, zeker geen veralgemening. Er wordt enerzijds een stuctuur op poten gezet om t verkeer uit de kerngebieden te houden, en anderzijds gaat men op de invalswegen op enkele honderden meters verspringen van 70-50-30 en terug. Dit komt de verkeersveiligheid en vooral de verstandhouding in t verkeer niet ten goede (is dikwijls al zoek, tussen de verschillende gebruikers,...). Dat er een tijdelijke zone 30 is aan scholen bv stationstraat is een goede zaak. Het is toch niet te verdedigen dat er in de weekends op dat stuk enkel 30 mag gereden worden,... Dit is maatwerk en ok. TOP.
Het laatste stuk van de BAAIGEMSTRAAT (richting centrum) welke veel verkeer slikt (is te begrijpen), een fietsstraat maken lijkt mij klare onzin. Een fietsstraat mogen fietsers in beide richtingen rijden. Dit geeft levensgevaarlijke situaties mee. Fietsers die de onderstraat met hoge snelheid naar beneden rijden en dan de Baaigemstraat inrijden ( op de baan!! ), worden niet gezien door de wagens en komen onder de wagen terecht. Wij hebben dit al meermaals meegemaakt, ondanks dat we hier zeer beducht voor zijn. Een aangepaste signalisatie voor fietsers (verplicht op fietspad !! ) zou mss wel wenselijk zijn. Fietspad is niet zo duidelijk zichtbaar als je van boven komt.
LANDELIJKE WEGEN enkel voor lokaal verkeer bestempelen, wat landbouwverkeer oa ook is, is, mijn inziens, tegen alle logica in. Wat met wegomleidingen, tijdelijke hindernissen door bv ongeval, afgesloten straat door werken, vrachtwagens die lossen, of andere,.. De signalisatie kan nooit tijdig en correct aangepast worden, laat nog maar staan van de kost daarvan,.. Enkel goed voor enkele agenten die er gretig gebruik zullen van maken om mensen meerdere PV's aan te smeren,... Dit werkt de verstandhouding tussen de verschillende diensten en burgers niet in de hand, in tegendeel.
Voorstel van inrichting voor FIETSERS op wegen:
Fietssuggestie of afgebakende stroken, top. Dit komt de verstandhouding ten goede, maar een oplossing zoals optie4 voor de veldstraat is levensgevaarlijk, beter de fietsers laten rechtdoorrijden zoals in de Bernstraat !!
Hopend op een postieve aanpassing van de voorstellen volgens de meerdere opmerkingen, ook van de anderen. Een globale aanpak met verschillen de gemeenten is dan ook wenselijk. En vooral keep it simple, t is zo al ingewikkeld genoeg.
Koen
