Ga naar de hoofdinhoud

Mobiliteit Gavere

Van "Samen op weg"

Ga naar het project

Als bewoners op de Grenadierslaan , vinden wij het geen goed idee om alle landelijke wegen , uitzonderlijk verkeer te maken en al het verkeer via de doorgaande wegen te sturen.

Toen wij 27 jaar geleden de rust opzochten in de landelijke gemeente Semmerzake is er intussen tijd al veel veranderd en politiek geëvolueerd . Jullie cijfers tonen dan ook aan hoe sterk de stijging is qua aantal voertuigen per 1000 inwoners. Is de logische redenering dan niet dat ieder zijn steentje mag bijdragen en dat verdraagzaamheid van alle partijen mag komen ? Het kan toch geen precedent zijn dat inwoners van rustige verblijfsgebieden ( maximum 5 á 10 jaar inwoner te Gavere) voorrang hebben op mobiliteitseisen ?

Investeren in veilige fietspaden en verdeelde verkeersdrukte is een constructievere optie .

Opmerking : Is het niet verwarrend dat autobestuurders op nog geen 400 m , 3 verschillende snelheidsbeperkingen krijgen nml. 30 - 50 - 70 km/ u ( Grenadierslaan - Dorpstraat naar beneden ). Bovendien zorgt het voor filevorming ! Ongezien voor 2025 !

Is het niet simpeler en veiliger om 50 km/ u aan te houden tot voorbij de Grotenbroekstraat ? Het veiligheidsgevoel voor de fietsers zal toenemen , het aantal ongevallen in de Grenadierslaan zal afnemen en de bewoners zullen veiliger de rijweg kunnen oprijden.

Hartelijk dank en hopend op een positieve feedback,

Ingrid

Officiële updates

Laatste update: 1 juni 2026

Reacties(3)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Rudi Moyaert
Geplaatst door:Rudi Moyaert
3 weken geleden
De grenadierslaan is een flessehals geworden, nu de kriephoek- en peperstraat bewoners ...enz daar nu ook doorheen moeten. Maar vrees dat snelheid 30 km/uur niet anders kan door de nieuwe op- en uitritten, ( het is een kwestie van tijd tot er iemand niet op tijd kan stoppen en zo de straat opdondert of gewoon stilvalt bij het oprijden). Maar dat zone 30 begint vlak na de bocht (richting Semmer-) of stopt voor de fietsoversteekstrook en navenante bocht is niet te begrijpen, daarenboven stopt de volgende zone 50 juist voor de bushalte (richting Schelde) en niet erna... heel die strook moet herbekeken worden.
  • 1 like
Geplaatst door:
4 weken geleden
Het circulatieplan van Barcelona nemen als voorbeeld om te implementeren in een landelijke gemeente als Gavere lijkt me wel erg van de pot gerukt. Je kan gewoon niet alle landelijke wegen plaatselijk verkeer maken zonder een verkeersinfarct op de doorgaanswegen te creeeren. Er is nu eenmaal meer verkeer en daar zal iedereen een deel van de last van moeten verdragen. Je kan de landelijke wegen ook herinrichten om de snelheid zo veel mogelijk te beperken en om zwakke weggebruikers voorrang te geven. Bovendien is Gavere een doorrij gemeente. Veel verkeer op onze wegen komt van naastgelegen gemeenten. Oplossingen hiervoor liggen niet alleen in Gavere maar vooral ook in samenwerking met andere gemeenten.
  • 3 likes
Profiel van koen slock
Geplaatst door:koen slock
4 weken geleden
Het wijzigen van 70-50 ok , dan naar zone 30 verstaat niemand, mss voor de extra op en afrit die men heeft toegestaan aan de nieuwe verkaveling? Dit vinden wij niet zo goed gekozen. Men had de onsluiting beter langs boven gelaten, zoals t oorspronkelijk was.
  • 1 like

Delen

Geplaatst door

Huidige status

gezien