Ga naar de hoofdinhoud

Vluchtenboerstraat/ontsluitingsweg?

Van "Samen op weg"

Ga naar het project

Beste bestuur,

Vooreerst hartelijk dank en proficiat voor de duidelijke uitéénzetting die door jullie gegeven werd in Gavere.

Graag had ik als inwoner van de Vluchtenboerstraat nog eens mijn mening op papier gezet, zodat die niet verloren gaat in de vele suggesties die waarschijnlijk gedaan werden.

We zijn naar het prachtige Gavere verhuisd in 1984 met als voornaamste doel te wonen in een rustige omgeving met veel wandel- en fietsmogelijkheden, ruimte voor kinderen en ook om dagelijks met onze hond leuke wandelingen te maken. Ondertussen zijn we al méér dan 4 honden verder, maar de leefomstandigheden zijn enorm veranderd. Groot was mijn verbazing dat de Vluchtenboerstraat ondertussen een officiële ontsluitingsweg geworden is! Niet dat we de drukte niet opgemerkt hebben, integendeel, maar we werden daar eigenlijk nooit van op de hoogte gebracht. Het is er zo precies ingeslopen.

Ik heb daarover toch mijn bemerkingen. Deze straat is helemaal niet ingericht als ontsluitingsweg. Er zijn 2 gevaarlijke bochten, maar nergens een veilige oversteekplaats. Vanaf het rond punt aan de Kerselarestraat tot aan de Molenstraat vindt je er geen. Ter hoogte van deze 2 punten trekken de wagens echter wel op en wordt er (zeker op minder drukke momenten) aan ongelooflijke snelheden gereden. Gelukkig wonen wij nog in het binnengedeelte, waar het nog allemaal best meevalt ondanks de "onleesbare" speelwijk-borden. Onze kinderen waren toen inderdaad veilig, maar voor nieuwe inwoners of bezoekende kleinkinderen is het al méér uitkijken geblazen (misschien eens vernieuwen?). Eens wij echter van daaruit komen is het, als fietser/voetganger, een huzarenstukje geworden om aan de overkant van de straat te geraken.

Ideaal zou zijn dat de straat helemaal geen ontsluitingsweg blijft, want daarvoor is ze ook helemaal niet ingericht. Als daartoe geen mogelijkheid bestaat, dan moet op zijn minst de snelheid beperkt worden naar max. 30 km/u. (liefst met dynamische borden). Vrachtwagens, bestelwagens (al dan niet met aanhangwagen), tractoren, ... denderen er nu voorbij, met enorme geluidsoverlast.

Vanaf het rond punt aan de Kerselarestraat tot aan de Molenstraat zijn er 2 gevaarlijke bochten en je kunt er de wagens amper opmerken. Op zijn minst moeten er een aantal zebrapaden en een fietssuggestiestrook voorzien worden, want na aanleg van de winkel Okay rijden er nu ook véél meer fietsers en zijn er meer voetgangers.

Twee (vrij drukke) wandel/fiets wegen komen uit op straat (en worden ook door kinderen gebruikt als 'veilige' fietspaadjes). Drie weken geleden zagen wij er bijna ééntje overhoop gereden worden door een auto die optrok vanuit de Molenstraat. Als je van de andere wandelweg komt, moet je de straat oversteken in de bocht omdat het voetpad ten hoogte van nr. 29 amper breed genoeg is om verder te stappen.

Volgens mij kunnen er, met héél weinig kosten, véél kleine aanpassingen gedaan worden om het allemaal een beetje leefbaarder te maken vooraleer er ongevallen gebeuren. Jullie hebben er een ontsluitingsweg én voorrangsweg van gemaakt, maar onvoldoende ingrepen gedaan om de straat ook veilig te houden en er is amper controle op de snelheden.

Hopelijk doen jullie hiervoor een inspanning. Alvast bedankt.

Officiële updates

Laatste update: 1 juni 2026

Reacties

Delen

Huidige status

gezien