Ga naar de hoofdinhoud

Stationsstraat

Van "Samen op weg"

Ga naar het project

Alle zijstraten van de Stationsstraat afsluiten of eenrichtingsverkeer alleen richting de Stationsstraat maken is geen goed idee. Dit verhoogt alleen de druk op een straat die nu al compleet verzadigd is en niet nog meer verkeer kan slikken. Bovendien is het stuk tussen het station en de Klonkelveldstraat levensgevaarlijk voor fietsers omdat ze van een fietspad op een veel te smalle rijweg moeten komen. Ook het kruispunt van de Steenweg met de Stationsstraat is gevaarlijk zowel voor fietsers als voor wagens die vanuit de Steenweg richting station willen. Bewoners van kleinere wegen verdienen hun rust maar dit geldt ook voor de bewoners van de Stationsstraat die je niet kan opzadelen met nog meer verkeer. Het kruispunt met de N60 is rampzalig ingericht en zorgt dagelijks voor een lange fille. Bewoners raken op deze momenten nog met moeite van hun oprit of garage door de filles. Zolang het kruispunt op de N60 niet aangepakt wordt, kan je simpelweg op grondgebied Gavere ook geen definitieve ingrepen doen. Er was ook sprake van een Ventweg, paralel met de N60 om het verkeer beter af te leiden naar de N60 maar dan vraag ik me af waar je die gaat aanleggen? Daar is nergens plaats voor Een ontsluiting van de ambachtelijke zone naar het noorden zou een oplossing zijn voor het vrachtverkeer dat hier moet zijn. Van een verdere uitbreiding van de ambachtelijke zone langs de Steenweg kan geen sprake zijn zolang deze ontsluiting niet gerealiseerd is anders krijgt de Stationsstraat weer alles te slikken. Zelfs al is zo een zone laagdynamisch, dan nog genereert ze meer verkeer. Ook het behouden van het WUG tussen de Statonsstraat, Luxemburgstraat en Veldstraat geeft geen blijk van goed inzicht. Op deze manier geef je de mogelijkheid om terug te gaan verdichten, niet in je woonkernen maar op het einde van een woonlint met terug een verhoogde verkerrsdruk op een plaats waar al dagelijks fille staat. Als dit gebied ontwikkelt wordt, waar moet al dat verkeer naartoe? Naar de Stationsstraat, naar het kruispunt met de Luxemburgstraat waar je nu al met moeite overgeraakt in de spits richting N60.

Officiële updates

Laatste update: 1 juni 2026

Reacties(1)

Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van koen slock
Geplaatst door:koen slock
4 weken geleden
Volledig mee eens. Een goede en gemeente overschrijdende oplossing zou wenselijk zijn. Een goed inzicht in t verkeer in Gavere op spitsuren en bij evenementen zijn wenselijk. Een oplossing voor de aansluiting van de Stationstraat en de Grenadierslaan op de N60 moet EERST bekeken worden eer men hier mee verder gaat!!! Anders riskeer je een volledig verkeersinfarct te creëren voor de bewoners van Gavere, Zwalm en omstreken. Vergeet niet dat er veel verkeer van buiten Gavere door de Stationstraat en Grenadierslaan komt.!! Dit krijg je niet zomaar weg.

    Delen

    Geplaatst door

    onbekende auteur op 13 mei 2026

    Huidige status

    gezien