Trapkompas Sint Janswijk
Van "Trapkompas"
Ga naar het project
Het idee dat er iets komt voor onze kinderen ben ik genegen, maar ik heb toch enkele vragen/bemerkingen bij het her-aanleggen van het kruispunt.
1) Als het de bedoeling is om kinderen vertrouwd te maken met fietsen op de openbare weg, waarom moet dan het kruispunt herzien worden? Gaan ze dan niet het idee krijgen dat ze overal voorrang zullen hebben? Naar mijn mening komt er meer verkeersveiligheid in Asper mochten de kruispunten langs beide uiteinden van de Kapellestraat aangepakt worden.
2) Kan me iemand eens aantonen dat minder verharding meer verkeersveiligheid betekent? Bij het bekijken van de tekening op de straat, verwacht ik meer frustraties van autobestuurders en ruzies over wie er voorrang moet verlenen. Ik verwacht ook dat bij deze opzet vrachtwagens en schoolbussen er nogal snel een boeltje zullen van maken daar die de zijkanten zullen kapot rijden. Vergeet niet dat er in het doodlopend straatje nog enkele huizen moeten gebouwd worden.
3) Ik ben fan van bomen en struiken, maar in dit geval vrees ik dat we teruggaan naar begin de jaren 1990, toen er hier tussen de stuiken dagelijks drugs gedeald werden. En het waren niet enkel bewoners van deze wijk. Gaat de gemeente iemand aanduiden die de spuiten gaat opruimen? Met de huidige prijzen voor ophalen van het afval ga ik ze niet meer opruimen. Gaat de gemeente ook iemand aanduiden om het afval op te kuisen die de mensen achterlaten in de stuiken? Er passeren toch nogal wat mensen van en naar de trein en die nemen niet allemaal hun vuil mee naar huis.
4) Waar is het voetpad naartoe? Moeten mensen met een buggy of kinderwagen en mensen met een rolstoel zich dan op straat gegeven? Dat lijkt me toch geen verbetering van de verkeersveiligheid. Ik hoop zelfs dat de voetpaden heraangelegd worden zodat men er met een rolstoel vlotter op en af kan rijden.
5) Bij het bekijken van de plannen, zie ik vooral gras.
5.1) Wie gaat dit onderhouden? Met de huidige prijzen die ik moet betalen op het containerpark ga ik dit niet blijven afrijden.
5.2) Hoe gaat er vermeden worden dat onkruid en gras door de afsluiting of haag gaat kruipen en alzo mijn bloementuin en mijn moestuin gaat overwoekeren? Er waait al genoeg vuiligheid over van het huidige grasperk. Toen we dit hier kochten werden we aangemoedigd om deze aan te leggen, nu is het blijkbaar het omgekeerde.
5.3) Gaan de mensen die van de trein komen dan bij regen steeds door het natte gras moeten lopen? Of is dat een verbetering van de verkeersveiligheid dat ze op straat moeten stappen?
5.4) Wie gaat de putten die vrachtwagens en schoolbussen er in rijden uit halen? Jullie mogen gerust eens komen kijken in het stuk gras dat er nu ligt wat deze veroorzaken. Kan je verzekeren dat het geen plezier is om dat af te rijden.
Geen probleem dat jullie willen ontharden, leg dan gerust 1 of zelfs 2 van die speciale tegels zodat het water in de grond kan, maar verbeter AUB de voetpaden en hou de breedte van de weg zoals ze nu is. Ik woon hier al 40 jaar en heb nog geen enkel ongeval gezien op dit kruispunt.
Ik vind het positief dat er iets gedaan wordt voor de jeugd, maar begrijp niet waarom er niet aan de ouderen gedacht wordt eens die buiten het centrum van Gavere wonen. Misschien willen ze ons zo snel mogelijk in het plaatselijke WZC.
Mvg,
Hedwig De Potter
